A tanév és az emelt kémia érettségi végével gondoltam egy nagyot…
Az elmúlt tanév számomra azért (is) volt különleges, mert megszületett a Kémszámguru. A vágyálomból valóság lett; de azzal is szembe találtam magam, hogy bár gyakorló tanár vagyok, milyen nehéz feladat jól kommunikálni a célcsoportom felé. Napi szinten diákok közt vagyok, de vajon tényleg tudom, mi játszódik le bennük, mik a nehézségeik, a vágyaik, problémáik az érettségi felkészüléssel kapcsolatban? Tudom, mi motiválja őket, vagy csak gondolok valamit, ami kézenfekvő? Így leporoltam a régi marketinges tapasztalataimat és elindítottam egy piackutatást.
Összeraktam egy kérdőívet, amitől azt vártam, hogy tisztábban fogok látni azzal kapcsolatban, hogy hogyan készülnek a diákok az emelt kémia érettségire, mely szempontok alapján döntenek a felkészülési metódusok között, illetve milyen szerintük az ideális felkészítő. Álljon hát itt egy rövid összegzés a válaszokról, a kérdőív tapasztalatairól.
Júniusban hirdettem meg a felmérést, hirdetésből lehetett a kérdőívre kattintani. A válaszokért cserébe könyvutalványt sorsoltam ki a válaszadók között. Kb. 3 hétig futott a hirdetés és közel 100 választ kaptam.
A válaszadók közel fele jövőre vagy azután – 2026-ban fog érettségizni, azaz a válaszok relevánsak a célcsoport szempontjából. Továbbtanulási céljuk egyértelműen az orvosi egyetem – beleértve a fogorvosi vagy állatorvosit is.
Miért nehéz az emelt kémia érettségi?
A diákok többsége nehéznek gondolja az emelt érettségire való felkészülést, a legtöbben 10-es skálán 8-assal jellemzik, de a válaszadók 2/3-a (66%) 8 vagy még annál is nehezebbnek érzi. Azaz: 10-ből 7 diák komolyan megizzad a felkészüléssel!
Szöveges válaszokat kértem arra vonatkozóan, hogy miben látják a nehézség okát. Összefoglalva, számomra a következő helyzet rajzolódott ki, ami miatt olyan nehéz az emelt kémia érettségi:
- A tananyag mennyisége és mélysége óriási, bonyolultak az összefüggések.
- Kevés a tanóra, kevés a tanár, nem megfelelőek a felkészítő anyagok, ami van, abban nem érthetők a magyarázatok.
- Hiányoznak az alapok, bizonytalan a diákok alaptudása, amire pedig nehéz építkezni.
- Kevés a könnyen elérhető segítség és gyakorlási lehetőség.
- A gyakorlás roppant időigényes, és más tárgyakból is készülniük kell.
EZÉRT:
- Sok diák kűzd azzal, hogy hiányoznak az alapok, túlterheltek, kevés a sikerélmény és a felkészülés nagyon stresszes. Ez végül a motiváció hiányához vezet, alábbhagy a lelkesedés, míg végül a folyamat kudarcba fullad vagy feladják.
Az alábbi táblázatban összeszedtem néhány konkrétumot a válaszokból. Esetleg magadra ismersz?
Hogyan készülnek a diákok a kémia emelt érettségire?
A többség egyedül készül – ez egyrészt tankönyveket, vagy oktató videókat jelent, illetve az iskolai fakultációt. Nekem meglepő volt, hogy magántanárral csak a válaszadók 35%-a tanul, ugyanakkor az online elréhető segédanyagok népszerűek. Persze biztos van átfedés, de én azt biztatónak látom, hogy az oktatóvideó már elterjedt felkészülési forma.
A költségeket tekintve, a válaszadók többsége kb havonta 10.000 Ft-ot, azaz egy tanévre vonatkoztatva, kb. 100.000 FT-ot költ felkészülésre. Ez biztosan nem fedezi a magántanárt, tehát alátámasztja a fentieket, miszerint a diákok kb 2/3-a más forrásból készül (tankönyv, oktató videók, stb). Érdekesnek gondoltam, hogy a családok vagy viszonylag kis összeget fordítanak felkészülésre – 10.000-20.000 Ft/hó – mert nem engedhetnek meg maguknak többet, vagy havonta 100.000 Ft-nál is nagyobb összeget belefeccolnak. Reálisan a legtöbben kb. havi 20.000 Ft keretösszegben gondolkodnak az érettségi felkészülés kapcsán.
Milyen az ideális felkészítő?
Ez volt a kedvenc részem. Végigbogarásztam a válaszokat és azokat emeltem ki, amik visszatérő elemek voltak, és ami számomra is tükrözi, hogy mit várnak a diákok egy hatékony módszertől.
- Érthető, részletes magyarázatok, lépésről-lépésre lehessen haladni.
- Alapoktól építi fel a tudnivalókat; logikus, átlátható, lényegretörő, alapos, precíz.
- Típuspéldák bemutatása, rengeteg kidolgozott számítási példa, közös számolás, számolások megoldásokkal, korábbi érettségik megoldása, elmagyarázása.
- Online, oktatóvideók amik visszanézhetőek.
- Szisztematikus, kidolgozott elméleti tananyag, tesztekkel, tudásfelmérőkkel, próbaérettségivel – valami, ami pótolja a megfelelő tankönyv és felkészítő anyagok hiányát.
- A felkészítő tanár legyen türelmes, lelkitámasz, legyen jó a kommunikáció, lelkesedés, segítőkészség, lehessen kérdezni, motiváló.
- Rendszeres gyakorlás, számonkérések, ismétlések, egy olyan csapásvonal, amit követni kell és eléred a célt; nem csak úgy lógni a levegőben és egyedül készülgetni, aztán pánikolni.
- Gyakorlat orientált, interaktív kísérletek, a szóbelire és a gyakorati részre is készít, példák, ábrák, gyakorlati relevanciák.
Így visszanézve, nagyon örülök, hogy belevágtam a felmérésbe. Rengeteg hasznos információhoz jutottam, ezeket igyekszem beépíteni a Kémszámguru kommunikációjába is. Természetesen a sorsolást is megtartottam: gratulálok a nyertesnek, azt hiszem, jó helyre került a könyvutalvány. A résztvevőknek pedig hálás köszönetem, amiért segítették a munkámat!
Kattints IDE a sorsolásról készült videóhoz: